Toyota C-HR Forum banner

JBL speaker upgrade. ... goed?

28K views 26 replies 14 participants last post by  Huey  
#1 ·
Ik sta op het punt om een CHR met premium pack te bestellen. Is de JBL-upgrade het waard?

#2 ·
Als je van helder en duidelijk geluid houdt (verliesvrij werd ergens in de handleiding genoemd, maar ik begreep niet of het daadwerkelijk een verliesvrij formaat ondersteunt), dan misschien. Het klinkt zeker beter en er is een speciale subwoofer. Meer PMPO-vermogen. Ik zou een upgrade hebben gedaan als ik €830 over had :D

#3 ·
In december, toen ik de C-HR testte, klonk het JBL-systeem ronduit erbarmelijk in directe vergelijking met de Mark Levinson in mijn Lexus GS uit 2008.
Het zogenaamde JBL-systeem is slechts een versterker + sub + 2 extra tweeters aan de voorkant. Ik gok dat ook de rest van de speakers is veranderd, maar dat is alles. Geen extra media-opties.
Voor dat bedrag kun je een aftermarket versterker met sub + geluidsisolatie toevoegen. Dat laatste zou een veel beter verschil maken in vergelijking met de enorm overprijsde JBL-optie.

#4 ·
Ik heb JBL en luister voornamelijk via Spotify Premium naar muziek. Naar mijn mening is het geluid helder en evenwichtig. De bas zou iets sterker kunnen zijn en als er een volumeregeling voor alleen de lagere bas zou zijn? Maar ik ben tevreden. Je moet begrijpen dat het geluid niet op high-end niveau is! Maar veel beter dan mijn vorige MY14 BMW f30 "hifi-systeem"! Thuis heb ik Genelec 8050 actieve monitoren en ik besteed ook thuis veel tijd aan hifi-muziek van goede kwaliteit!

#8 ·
Je moet Spotify Premium hebben omdat je Spotify Connect nodig hebt! Zet bluetooth aan op je telefoon en koppel je telefoon aan je Touch&Go2 voor muziekgebruik en voor telefoongebruik, stel het maximale volume of de nabijheid in op je telefoon, kies bluetooth-input van Touch&Go2-instellingen en begin met luisteren. Onthoud dat je individueel toonregelaars kunt instellen, afhankelijk van de input waarnaar je luistert. En geniet van de muziek. Sorry voor mijn slechte Engels :p Uti

#14 ·
JulianoG said:
In december, toen ik de C-HR testte, klonk het JBL-systeem ronduit pathetisch in directe vergelijking met de Mark Levinson in mijn Lexus GS uit 2008.
Het zogenaamde JBL-systeem is slechts een versterker + sub + 2 extra tweeters aan de voorkant. Ik gok dat ook de rest van de speakers is veranderd, maar dat is alles. Geen extra media-opties.
Voor dat bedrag kun je een aftermarket versterker met sub + geluidsisolatie toevoegen. Dat laatste zou een veel beter verschil maken in vergelijking met de enorm overgeprijsde JBL-optie.
Moet het ermee eens zijn, als je een C-HR hebt en hij daadwerkelijk van jou is (niet geleased of een auto van de zaak), doe dan zelf de aanpassingen.

Ik ben geen audiofiel, maar heb alle speakers in mijn Jaguar XK vervangen en geüpgraded met een sub/crossovers/4 extra tweeters + isolatie. Ik gebruikte een infinity kappa kit.

Bij mijn Jag-dealer vergeleken de dealerprincipal en twee van zijn team mijn set-up met een auto die ze hadden met een Mark Levinson set-up en we waren het er allemaal over eens dat mijn geluid superieur was.

In mijn Audi zijn velen het erover eens dat de standaard audio beter klinkt dan het bose-systeem, waarbij alleen de B&O een verbetering is ten opzichte van de standaard met een bepaalde marge (en £3k), dus het simpelweg inbrengen van een 'kant-en-klaar' systeem dat met een budget is aangeschaft, zal geen ideaal geluid opleveren, het zal slechts een compromis zijn.

#16 ·
Je moet Spotify Premium hebben, want je hebt Spotify Connect nodig! Zet bluetooth aan op je telefoon en koppel je telefoon aan je Touch&Go2 voor muziekgebruik en voor telefoongebruik. Zet het volume op de maximale positie of dicht bij je telefoon, kies bluetooth-input van de Touch&Go2-instellingen en begin met luisteren. Onthoud dat je de toonregeling individueel kunt instellen, afhankelijk van de input waarnaar je luistert. En geniet van de muziek. Sorry voor mijn slechte Engels :p Uti

#17 ·
De JBL is goed en een behoorlijke upgrade ten opzichte van de standaard 6-luidspreker stereo als je van je muziek houdt. Ik hoorde laatst de vergelijkbaar geprijsde (£600) Focal 10-luidspreker HI Fi in de nieuwe Peugeot 3008 en die blaast de JBL eruit. Het feit dat ze £600 vragen voor de JBL en je hem niet zonder leer kunt bestellen, maakt het een slechte prijs-kwaliteitverhouding, vooral als je al dat geweldige Excel-interieur hebt. Je kunt een mooie set aftermarket speakers, subwoofers en versterker kopen voor aanzienlijk minder dan £600.

#20 ·
JBL was een van de opties die ik koos toen ik mijn C-HR bestelde - ik hou van mijn muziek, dus een in de fabriek gemonteerde audio-upgrade was het aanvinken van de optie waard.

In veel van mijn vorige voertuigen heb ik de luidsprekers geüpgraded voor betere audio, maar met de C-HR en de nieuwe bestelling hoef ik me daar in de toekomst geen zorgen meer over te maken.

Ja, je mist de opbergruimte aan de rechterkant van de kofferbak met het JBL-systeem vanwege de subwoofer, maar de opbergruimte in de kofferbak was voor mij geen probleem.

#21 ·
Hetzelfde hier - de investering en de ruimte die de sub inneemt, waard. Ik heb een paar keer in een C-HR zonder JBL gereden. Modellen uit 2019, 2021 en 2022. Dus ik kon hem vergelijken met mijn C-HR uit 2018 met JBL en met de oranje.

Het is een enorme verbetering! Toegegeven, het maakt misschien helemaal niet uit als je naar de radio luistert met mensen die non-stop praten.
Maar voor muziek...

Ik wil niemand beledigen, maar tijdens lange(re) ritten vond ik het normale audiosysteem saai, het klinkt als een emmer!
Vorig jaar moest ik huren voor een rit van 400 km. En op de terugweg deed ik iets doms en gebruikte ik een koptelefoon om mezelf alert te houden.